Sunday, January 30, 2011

Interlok.



Semalam adalah hari yang membosankan untuk aku. Bangun tidur jek tengok hujan tengah lebat dekat luar. Padahal aku ada temujanji pukul 2 petang. Tunggu punya tunggu, sampai ke malam hujan tak teduh-teduh. Nak buat macam mana kan, kita hanya boleh merancang tetapi Allah S.W.T yang menentukan.

Sepanjang seminggu cuti nih, dah macam-macam perkara yang aku rancang nak buat. Nak siapkan asignment, nak berehat dengan tenangnya dan banyak lagi. Tetapi cuti aku dicemari dengan keadaan diri aku yang tidak berapa nak larat sangat. Satu badan lenguh-lenguh hasil daripada insiden yang berlaku pada malam Jumaat yang lalu. Insiden apa ? Tak perlulah aku ceritakan di sini.

Dalam beberapa minggu nih aku ada terdengar isu yang agak panas dibangkitkan oleh kaum India di Malaysia tentang novel Interlok, novel sastera untuk pelajar tingkatan 5 hasil nukilan Abdullah Hussain. Kalau masa aku sekolah dulu, kitorang pakai novel Konserto Terakhir, aku rasa pengarang yang sama kot. Tak pakai Interlok lagi masa tuh.

Kaum India memaksa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya menarik balik novel Interlok daripada sukatan pelajaran. Pasal sebab apa pun aku tak berapa nak pasti. Bukanlah sebab aku tak ambik tahu sangat pasal apa yang berlaku dekat Malaysia nih, cuma aku agak sibuk untuk ambik tahu.

Aku cuma berharap isu Interlok ini berjaya diselesaikan secepat yang mungkin agar tidak mengundang kepada perkara yang lebih buruk lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...